zaterdag 13 juli 2013

16. Waar op te letten als je een epub laat maken door een firma

Je kan er voor kiezen om je boek zelf naar een epub om te zetten, maar je kan er ook voor kiezen om in zee te gaan met een bedrijf dat dit voor je doet.
Waar moet je op letten als je je epub door een bedrijf laat maken?

1. Distributie

Het is van het grootste belang dat zo veel mogelijk mensen je boek kunnen vinden.


Mensen zullen in eerste instantie hun e-boeken kopen bij grote retailers zoals iBooks (voor Apple), Amazon (voor Kindle) of Bol.com (voor andere tablets).
Als je je boek enkel aanbiedt via je eigen site, dan is de kans heel klein dat mensen je boek ooit gaan vinden. Ook als je boek enkel te koop is via de site van je dienstenaanbieder, zullen weinig mensen je boek ooit kopen. Wie gaat er immers kijken op een site van een dienstenaanbieder? Juist, alleen andere auteurs en die zullen niet altijd boeken kopen van andere auteurs.

Kies dus nooit voor een dienstenaanbieder die wel je boek converteert naar een e-boek, maar je boek niet verder verspreidt naar andere online winkels.

Let er ook op dat je niet handenvol geld spendeert om je boek te distribueren naar die verkoopskanalen.
Distributie binnen Nederlandstalig gebied wordt gedaan door CB logistics en Plus logistics. Dit kost je al snel 30 euro per maand, exclusief ISBN. Dienstenaanbieders die je de mogelijkheid bieden om te distribueren naar Nederlandstalige winkels, zullen niet aarzelen om dit bedrag aan je door te rekenen. Sommigen zullen de volle pot aanrekenen, anderen een stukje.

Als je naar de Nederlandstalige winkels wil distribueren, kies dan voor een dienstenaanbieder die deze bijdrage zo laag mogelijk houdt voor je. Een voorbeeld is Brave New Books. Zij vragen enkel dat je een nieuw ISBN bij hen aankoopt (eenmalige 12.75 euro). Een ander voorbeeld is MijnBesteller.nl waar de distributie wordt afgetrokken van je royalties.

Een alternatief is Smashwords of Draft2Digital. Via hen zal je niet direct kunnen distribueren naar Nederlandstalige winkels, maar wel naar iBooks van Apple. Via Apple bereik je al een groot stuk van je lezerspubliek. Smashwords en Draft2Digital distribueren ook naar Kobo die op hun beurt weer verder distribueren naar Nederlandstalige winkels als Libris en BLZ.

2. Versie wijzigen

Soms kan het gebeuren dat je na publicatie een foutje opmerkt in je boek. Dat gaat niet alleen om spelfouten, maar ook om conversiefouten (bijvoorbeeld spaties die zijn verdwenen) of wijzigingen aan je korte inhoud.

De interface van de dienstenaanbieder moet de mogelijkheid aanbieden om:
- een nieuwe versie van je boek up te loaden
- de cover te wijzigen
- de metadata zoals korte omschrijving te wijzigen
- de prijs te wijzigen

Als je een dienstenaanbieder kiest, kijk dan ook zeker na of je geld moet neertellen voor een nieuwe versie. Sommige firma's zullen niet aarzelen om je dubbel te doen betalen.

3. Prijs bepalen

Je wilt ten alle tijden de prijs van je boek zelf bepalen. Hou deze voor een zelf-gepubliceerd boek zo laag mogelijk. Geen enkele lezer wil immers twintig euro neertellen voor een boek dat mogelijk geen behoorlijke redactie heeft gekregen.

Tip: neem eens een kijkje op http://blog.smashwords.com/2013/05/new-smashwords-survey-helps-authors.html. Mark Coker van Smashwords beveelt een prijs aan van 3.99 dollar. Hou er wel rekening mee dat dit gaat over de Amerikaanse markt.

Bepaal op voorhand hoeveel je wilt verdienen. Wil je dat mensen vooral gewoon je werk leren kennen, wees dan niet bang om voor 'gratis' te kiezen. Integendeel, als je meerdere boeken hebt gepubliceerd, dan kan een eerste gratis boek, lezers er toe aanzetten om je volgende boeken aan te kopen.

Sommige dienstenaanbieders zoals Amazon en Brave New Books laten niet toe om je boek gratis aan te bieden. Wil je je werk gratis aanbieden, dan zal je dus geen beroep kunnen doen op hun diensten. Dan kan je beter kiezen voor Smashwords of Draft2Digital omdat zij wel toelaten om je boek gratis aan te bieden.

Wil je toch in zee gaan met een dienstenaanbieder die een minimumprijs hanteert (bijvoorbeeld omdat je je boek wilt distribueren naar Nederlandstalige winkels), kies dan een dienstenaanbieder met een zo laag mogelijke marge. Bij Amazon is de bodemprijs 0.89 euro. Bij Brave New Books 3.12 euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten